Úttörténeti múzeumunk változatos programokat kínál az óvodától a középiskoláig terjedő korosztályoknak. Kiállításainkban (állandó, időszaki, szabadtéri) lehetőség van hagyományos tárlatvezetésre és különböző típusú múzeumpedagógiai foglalkozásokra.

Gyermek foglalkoztató

Múzeumunkban működik egy Gyermek foglalkoztató, ahol a legkisebbeket különféle útépítéssel, közlekedéssel, KRESZ-szel kapcsolatos játékok, ill. szellemi és egyéb fejlesztő programok várják.​

Múzeumpedagógiai tevékenységünk

A különböző korcsoportokra és különböző tematikák szerint kialakított múzeumpedagógiai foglalkozásainkat úgy építettük fel, hogy az óvodástól a középiskolás korosztályig mindenki megtalálja a számára leginkább megfelelő foglalkozási formát.
Ebben az évben is az a célunk, hogy minél több gyerekkel és pedagógussal ismertessük meg a Közúti Szakgyűjteményt, és a nálunk töltött idő élmény, egyfajta szellemi kaland legyen a gyerekek számára.

Foglalkozásaink – azok számára akik először járnak nálunk – minden esetben korosztálytól függően hosszabb-rövidebb tárlatvezetéssel kezdődnek, fontosnak tartjuk ugyanis, hogy először tudják elhelyezni, hogy hová, milyen múzeumba is érkeztek, mit fognak megnézni, milyen tárgy csoportokkal ismerkedhetnek meg.
A visszajáró gyerekcsoportok tárlatvezetésen már nem vesznek részt, számukra elegendő, ha „pusztán” a kiválasztott foglalkozás feladataival, érdekességeivel ismerkednek meg.

Előzetes bejelentkezés szükséges!
Minden esetben szükséges minimum 4-5 nappal korábban előzetesen bejelentkezni a kiválasztott foglalkozásra, pontosan egyeztetni a múzeumpedagógussal a létszámot, korosztályt és időtartamot és a szolgáltatás díját illetően, hogy megfelelően fel tudjunk készülni a foglalkozásokra.

Múzeumpedagógiai foglalkozások díja:

29 főig: 6.000 Ft/csoport/foglalkozás
30 főtől: 12.000 Ft/csoport/foglalkozás

A 3. és 4. sz. foglalkozás esetén a fentieken túl egy osztály számára 6000 Ft a hengerezés díja.
Ezen felül igény esetén a névre szóló Hengerész Diploma 500 Ft/db.

 

Múzeumpedagógiai programok – 2019

1„…múzeumba kéne menni…” – mert múzeumba menni jó – Ismerkedés a múzeummal

A program elsődleges célja, hogy már az óvodás korú gyermekekben tudatosítsa, hogy múzeumba menni jó.
Ez tulajdonképpen nem más, mint egy kötetlen látogatás, ahol mindent végignézünk és a picik kipróbálhatnak gépeket, eszközöket. Azt szeretnénk elérni, hogy jól érezzék magukat, és legközelebb is legyen kedvük eljönni.

Tárlatvezetést követően játékos papíralapú foglalkozások: foglalkoztató lapokat, füzetet, kifestőt, korosztályuknak megfelelő társas játékokat kapnak a gyerekek, különböző interaktív ügyességi és logikai játékokkal (óriás memória, tologatós képkirakó, képkirakó kockák, kőfogdosó, sajtdeszka….) játszani.

Kiknek ajánljuk?
Óvodások, óvodák, általános iskola alsó tagozat
Időtartam: délelőtt, vagy délután 1-1,5 órában

2. „Lássuk, mi lesz ebből?” – Építés kicsiknek

Tárlatvezetést követően, játékos építő, útépítő feladatok:
fából készült, a padlón összerakható óriás puzzle darabjait kell a gyerekeknek egymásba illeszteni. A puzzle-n szereplő kép természetesen a kiállításon megtalálható tárgyakat ábrázolja.
Ennek egy másik változata kisebbek számára, amikor nem puzzle-t, csak négyzeteket kell egymáshoz illeszteniük az apróságoknak.
A memóriatábla, a tili-toli tábla, a sajttábla, és a fakocka kirakó logikai játékok a kisebb korosztályok játékos ismeretszerzését szolgálják. Az útépítő műhelyben rendelkezésre áll továbbá egy terepasztal fa kockákkal, melyen különböző fajta útburkolatokat lehet „építeni”, valamint egy nagy útépítő szőnyeg melyen szintén fából készült elemekkel lehet építeni, közlekedni.

Kiknek ajánljuk?
Óvodások, óvodák, általános iskola alsó tagozat
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-1,5 órában

3. „A nagy leHENGERlő show” – Hengerész képzés

Tárlatvezetést követően, a gyerekek úthengert vezethetnek, mely után ideiglenes „jogosítványt” kapnak az úthenger vezetésére. Egyenként felülhetnek a működő úthengerre, és ők maguk vezethetik természetesen múzeumi munkatárs segítségével, útmutatásával. Különböző ügyességi feladatokat oldanak meg: „Y” fordulás, bóják kikerülése, vizes műanyag palack kipréselése.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola alsó és felső tagozat, középiskola
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-2 órában

Igény szerint a foglalkozás végén névre szóló Hengerész-diplomát állítunk ki, melynek díja 500 Ft/db. Az igényt kérjük előre jelezni.

4. „A nagy henger-ÉSZ” szellemi vetélkedő

Tárlatvezetést követően a gyerekek kisebb csapatokban játékos feladatlapokat, teszteket kapnak, melyen a kiállításhoz, múzeumhoz kapcsolódó kérdések vannak. Meg kell találniuk bizonyos tárgyakat, eszközöket, feliratokat…stb. A feladatsor úgy kerül összeállításra, hogy szerepeljenek benne ún. keresős feladatok, melyekre a választ valahol a kiállításon találják meg, illetve minden esetben van benne gondolkodtató, logikai feladat is.
Az úthenger teszt kitöltése után, úthengert is lehet vezetni.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola alsó és felső tagozat, középiskola
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-2 órában

Igény szerint a foglalkozás végén névre szóló Hengerész-diplomát állítunk ki, melynek díja 500 Ft/db. Az igényt kérjük előre jelezni.

5. „Közlekedj okosan!”

Tárlatvezetést követően:
A foglalkozás keretében az KRESZ-Közlekedésbiztonság alapjait sajátíttatjuk el a gyerekekkel egy elméleti és egy gyakorlati foglalkozás keretében.
Az elméleti foglalkozáson megtanulják a kerékpáros és gyalogos közlekedésben legfontosabb és leggyakrabban használt KRESZ-táblák jelentését, tesztfeladatokat oldunk meg, illetve egy KRESZ-tábla memória játék segítségével mélyítjük a tudásukat.

A gyakorlati foglalkozáson pedig a szabadtéri kiállítás területén lévő KRESZ-parkunkban rollerek, biciklik, Gauss-kerék és egyéb jópofa „járgányok” segítségével próbálhatják ki, hogy mindez a gyakorlatban hogyan is működik.

Kiknek ajánljuk?
Óvodások, Általános iskola alsó és felső tagozat
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-2 órában

6. „…annak térkép e táj…” – Térképészet

Tárlatvezetést követően a térképismerettel foglalkozunk.
A gyerekek az általunk kiosztott térképen, vagy az állandó kiállításban található térképeken kell, hogy megkeressenek településeket, utakat. Az állandó kiállítás részét képező légi felvételekhez kapcsolódó érdekes, keresős (nagyító segítségével) feladatokat oldják meg.
Ehhez „számolós” feladatok is kapcsolódnak, melyek során ki kell számolniuk két település közötti távolságot játékos, szöveges feladatokon keresztül.
Térképgyűjteményünk egy-egy különleges darabját is bemutatjuk a gyerekeknek.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat, középiskola
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-2 órában

7. „A leleményes hírszerkesztő” – Hírek az utakról

Mi az Útinform? Hogyan tájékozódunk az utakon?
Tárlatvezetést követően csoportos foglalkozás keretében az Útinformmal meglévő on-line kapcsolat segítségével a csapatoknak az a feladatuk, hogy össze kell állítaniuk egy közúti információs hírblokkot.
A gyerekek által összeállított híreket a rögtönzött „mini stúdiónkban” videokamerával rögzítjük, és csoportosan visszanézzük, a tapasztalatokat közösen megbeszéljük.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat, középiskola
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-2 órában

8. Lássuk, hogy is megy ez….avagy útépítés a gyakorlatban – Építsünk utat!

A foglalkozás első részében megtanulnak a gyerekek igazi útépítő műszerekkel egyenest kitűzni, szintezni.
Ezt követően pedig az útépítő műhelyünkben lévő útalapon tudnak kockakövekből (kiskocka, nagykocka) különböző útburkolat mintákat kirakni.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat, középiskola
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 2-3 órában

9. Ki-kicsoda? – Az útkaparók

Az állandó kiállításban a makadámutak, útkaparóházak, régi útépítő eszközök megtekintése.
Az útkaparók életének bemutatása kapcsán a gyerekek többféle jelmezt kapnak úgy, hogy az egyes ruhadarabokat összekeverjük. Első feladatként szét kell válogatni az egymáshoz tartozó ruhadarabokat, majd be kell öltözniük a jelmezekbe, és eljátszaniuk egy rövid „életképet” egy útkaparó család hétköznapjából.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola alsó tagozat, felső tagozat
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-2 órában

10. Ismered? – Ismerd meg! – Híres hídjaink

Az állandó kiállításban megismerkednek a gyerekek a hidakkal, hídelemekkel (Mária Valéria híd a kiállításban, és a szabadtéren, egy szem láncszem, Leonardo híd).

A foglalkozást követően a gyakorlatban is kipróbálhatják egy maketten, hogy mért nem szakad le egy boltozatos híd, melyet ők maguk építenek meg.
Ezután híres hidakat nézünk meg képeken, melyeket párosítani kell a nevével, és hogy hol található.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat és középiskola
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-2 órában

11. Múzeumi tanórák – Történelem (térképtörténet óra)

A térképészet történetével ismerkedhetnek a gyerekek egy PPT előadás keretében.
Az elméleti órát egy gyakorlati foglalkozás követi, melyen egy üres helyszínrajzra kell a gyerekeknek léptékvonalzó és hosszú, kitekerhető mérőszalagok segítségével a kiállítás egyik épületét felmérni és méretarányosan elhelyezni.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat, középiskola
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 2 órában

Matematika óra

A tantervhez kapcsolódva és a tananyagba szorosan beillesztve kell a gyerekeknek azokat a matematikai feladatokat (arányok, terület számítás, mértékegységek átváltása….stb.) elvégezniük, amelyeket egy normál iskolai órán is megoldanának, azzal a különbséggel, hogy itt a feladatok gyakorlati jellegűek és minden esetben a kiállításhoz kapcsolódnak (pl. mérések a kiállítási tárgyakon).

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat, 7-8. osztályosok részére
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 2 órában

12. „Az útépítés boszorkánykonyhája” – Mini Labor

Mi az aszfalt? Mi a bitumen? Miből áll a beton? Megismertetjük a gyerekekkel az útépítés alapjait, útszerkezeteket, géplánc építését jármű makettekből, szemeloszlást, homokmélység mérünk és vizsgálunk. Érdekes kísérletek.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat, 7-8. osztályosok részére
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-1,5 órában

13. „Környezetünk védelmében” – avagy hogyan csökkentsük „öko-lábnyomunkat”?

Állandó kiállításunk záró témája a környezetvédelem. Az utak építése során is nagyon fontos szempont, és óriási figyelmet fordítanak a környezetvédelemre, az állatok biztonságos „terelésére”.
Az előadásban szóba kerül Földünk védelme, az alternatív energiaforrások, a környezettudatos magatartás.
A bemutató után a nagyobbak egy tesztet töltenek ki, majd gyakorlati foglalkozás keretében különböző alternatív energiaforrásokat „barkácsolni” (napelemes autó, napelemmel működő jelzőlámpa, alternatív üzemmódú járművek, szélerőmű.
A kisebbek egy interaktív mese segítségével tanulják meg, hogy hogyan tudunk vigyázni az útépítéseknél az állatokra.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola alsó vagy felső tagozat, a mese-foglalkozást ovisoknak is.
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1-1,5 órában

14. Nem férsz a bőrödbe? Bújj jelmezbe!

A foglalkozás során végig vesszük a kiállításban az egyes történelmi korokon (ókor, középkor, reformkor, „makadám utak kora”, jelenkor). Azon belül az adott kor jellemző útépítési technikáin, majd a gyerekeket csapatokra osztjuk. Minden csapat választ egy kort, jelmezekbe bújnak és előadnak egy rövid jelenetet az adott kor útépítőinek életéből.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 1,5- órában

15. „Útinform” a történelemben – a különböző korok tájékoztatási lehetőségei az utakon a füstjelektől a GPS-ig

Ez a foglalkozásunk arra mutat rá, hogy milyen fontos szerepe van a kommunikációnak a közlekedésben. Ha el szeretnénk jutni valahova, segítenek a papír alapú vagy digitális térképek, vagy a GPS. Rádióhallgatás közben is értesülhetünk az utakon történő eseményekről, ha odafigyelünk az Útinform hírekre.
A Magyar Közúthoz tartozó Útinform honlapja is naprakész információkat nyújt az utazók számára a közutakról.

Az ehhez kapcsolódó foglalkozás egy játékos vetélkedő, mely során a gyerekek kipróbálhatják a múlt és a jelen kommunikációs eszközeit.
Az ókorban maraton futók viszik az üzenetet, a középkorban futárok küldenek rovásírásos leveleket, az újkorban morzézunk, a modern korban pedig emoji ikonokkal kommunikálunk.

Kiknek ajánljuk?
általános iskola felső tagozat
Időtartam: délelőtt, vagy délután 1,5-2 órában

Fizika óra

Szintén a tananyagba illesztve két témakört tudnak feldolgozni a kiállításban: a gőzgépek, gőzerő, illetve az emelők, sebesség témákhoz kapcsolódóan.

Kiknek ajánljuk?
Általános iskola felső tagozat, 7-8. osztályosok részére
Időtartam: Délelőtt, vagy délután 2 órában

A múzeumi tanórákat a szaktanárok bevonásával tartjuk.
Előzetes egyeztetés után elküldjük az általunk kidolgozott – kifejezetten a kiállításra épülő tanórai tematikát az adott szaktanár részére, és az órát ő maga tartja meg itt nálunk a múzeumban.